De DAF 46 werd in 1974 geïntroduceerd als opvolger van de DAF 44 en is de laatste DAF-personenauto geproduceerd onder de DAF-naam. Uiterlijk verschilde de DAF 46 weinig van de de laatste versie van de 44. Het was dezelfde carrosserie ontworpen door Giovanni Michelotti. De vernieuwde buitenspiegels hebben een in nylon verpakt kogelgewricht. Ook heeft de 46 ronde knipperlichten op de spatborden en heeft het portier een extra raamstijl. De motor is dezelfde als uit de 44: een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 844 cm³ en vermogen van 25 kilowatt, die middels een centrifugaalkoppeling en de continu variabele transmissie van DAF, de Variomatic, de achterwielen aandrijft.
En precies deze bijzondere auto had Jan uitgekozen om zijn bruid Jacomijn op te halen. Een Audi, Mercedes of BMW waren niet goed genoeg om te laten zien hoeveel hij om haar gaf!
Omringd en bewonderd door haar broers en ouders stapten ze in deze bolide en reden naar Ameide en weer naar Leerbroek voor de fotoshoot. Oude straatjes, verlaten panden, regenplassen, boerderijtjes, stokrozen, alles lichtte op als decor voor dit bruidspaar. Na de ontmoeting met de daggasten en alle happy socks, was er een heerlijke lunch ‘op de deel’ van een karakteristieke Hollandse boerderij. Maar toen de zon doorbrak ging iedereen ‘van stal’ en zat de hele groep in no-time buiten!
Voor de ceremonie reden we opnieuw naar Ameide en weer terug naar Leerbroek voor de kerkelijke inzegening van hun huwelijk.
Jan hoefde zijn Daf niet steeds te keren. Deze auto rijdt achteruit even snel als vooruit. Natuurlijk is dit géén symbool van hun huwelijk en houden we het bij het Klavertjevier dat de ambtenaar in Ameide liet zien als metafoor van de huwelijkswens: geloof, hoop, liefde én geluk.